15 Ağustos 2019 Perşembe

EZGİ'NİN TIĞ İŞİ REHBERİ #1


Benim maceram bir Granny Square, türkçe ismi ile hanım dilendi bey beğendi ile başlamıştı.

Bugün Granny Square gününün 6. yılını kutluyorlarmış. Hoş, ben 6 yıl önce pek ilgili değildim bu işlerle, o yüzden benim miladım ilk kareyi örebildiğim gündü diyorum. İyi ki de denemişim, bana öyle güzel şeyler sundu ki renkler, üretmek ve öğrenmek.

Tığı ilk elime aldığımda temelleri atan annemdi, ufkumu açan ve açmaya devam eden ise araştırmaktı.

Uzun süredir aklımda olan bu seri Granny Square gününe denk geldi, daha doğrusu o kadar bekledim, az daha bekletip, denk getireyim dedim.

Bu yazılarda tığ işini öğretmeyeceğim ya da bunun için video çekme planım yok. Hali hazırda yararlanabileceğiniz bir sürü kaynak ve video var zaten. Önemli detayları bulmanız konusunda navigasyon olacağım diyelim.

Amacım, kendi öğrenme sürecimde edindiğim tecrübeler ile bir yol haritası çizebilmek, bu yol haritasının tığ işine başlayacak olanlara bir kılavuz, bilenlere ise farklı fikirler vermesini diliyorum.



İlk yazının içeriği malzemeler ve granny square motifi hakkında.

Nedir bu önemli malzemeler;

İp, tığ ve makas. İşte hepsi bu. Ama malzeme deyip geçmeyin, her malzeme ile başka sonuçlar çıkıyor ortaya.


İp dedik, ipten başlıyorum o halde..

İpe çok rahat ulaşabileceğiniz internet siteleri var, ama dokunmadan ve rengin gerçek halini görmeden karar vermekte zorlanabilirsin. Bir kere ipleri tanıdıktan sonra dilediğin yerden sipariş verebilirsin. Ama dediğim gibi ilk temas hobi mağazasında olmalı,  şekerleme gibi ipleri yan yana görmek şart bu hobide. Hepsi senin olsun isteyeceksin ama kendini durdurmaya çalışacaksın. Bu işin özü bu !

Neyse sözü uzatmadan, hiç daha önce eline tığ almamış kişilere önerim şu olacak;  başlangıçta doğru ip işi kolaylaştırır, yanlış ip ise hayattan bezdirir. Bunun için pamuk iplere ne kadar hayran biri olsam da başlangıç seviyesine önermiyorum. Çünkü ipliklerine ayrılıyor ve zor olan ilk başlangıcı daha da zorlaştırıyor.

Tercihini pamuk oranı yüksek ama içinde biraz akrilik bulunan iplerden yana kullanabilirsin. Hatta şöyle bir önerim var, batik ipleri tercih edin. Bir anda çok renk elde etmek için para harcamamış olursun, hem de batik iplerin kendine özel bir havası olmuş oluyor.

Tamamen akrilik içerikli ipi ise çok önermiyorum.Neden dersen, basit mantık; ne kadar kaliteli içerik kullanırsan, o kadar kaliteli görüntü elde edersin.

Başlangıçta kolay ulaşabileceğin, renk seçeneği çok olan bir kaç ip önerebilirim. Reklam değil, tamamen bana örerken zevk veren, sonucunda güzel gözüken iplerden bahsediyorum.

İp örneklerim Türkiye'den alınabilecek ipler olacak ama bulunduğun yerde bu ipler yoksa, bana yaz, bulunduğun ülkedeki ip markalarına göre fikir veririm.

Alize Cotton Gold
Alize Cotton Gold Batik
Nako Hoşgeldin Baby Soft
Yarnart Jeans
Kartopu Amigurumi

bu ipler başlamak için idealdir, ne çok ince ne de çok kalın ya da tek tek iplerine ayrılmazlar, bu yüzden örmesi kolaydır.


İpi hallettik, sıra geldi tığa. Tığ çok önemli, hobi mağazasına gittiğinde çeşit çeşit bulabilirsin. İlk başladığımda, ipime uygun 3 ya da 5 liralık ucuz bir tığ almıştım. Daha 2. ayında, plastik kısmı ile metal kısmı birbirinden ayrılmıştı bile. Sonra biraz daha para verip Tulip marka aldım, ve taş gibi maşallah. O yüzden tulip en iyisi diyorum.

Peki hangi numara olmalı ? Ona ipin karar verecek, seçtiğin ipin üzerinde tığ numaraları yazar, onu dikkate almak gerekir. Hobi mağazalarında çok yardımcı oluyorlar bu konuda. Ama unutma önce ip sonra tığ :)
Zamanla ördüğün iplere göre tığlar da çoğalır. Hatta favori tığın olur her ipi onunla örersin. Mesela ben 2.50 mm çılgınıyım. Genelde her şeyi onunla örüyorum. 


Makas; aslında iyi kesen bir makas yeter ama ben makasları seviyorum. Güzel makas buldum mu kaçırmam.

İşte bu kadar!  Malzemeler tamamsa, biraz kaynaklar ve ilk proje hakkında konuşalım.

Yeni başlayanlar için en kolay motif, hiç tartışmasız Granny Square'dir, örmesi en zevkli olanıdır aynı zamanda.


Bir kare deyip geçmeyin, 2 tane yaparsın minik cüzdan olur, 4 tane yaparsın kalemlik olur, hızını alamazsın 25 tane yaparsın yastık kılıfı olur. O da mı yetmedi yap 100 tane olur sana battaniye...

Hepsinden önce tığı nasıl tutacaksın ?

İşte o konuda videolarda her kafadan ayrı bir ses çıktığını ve hepsinin tığı farklı tuttuğunu göreceksin,  kafanı çok takma, tığı tutuş şeklin çıkan sonucu etkilemiyor. O yüzden dene, hangisi ile rahat edeceksen öyle devam et. En basitinden tarif edecek olursam kalem gibi tutanlar ve bıçak gibi tutanlar var. Ben bıçak gibi tutanlardanım. Öyle daha rahat geliyor.
Dediğim gibi o senin seçeceğin bir şey.

Tığı tutabildin, hadi biraz ısınma turları atalım.

Zincir çek bakalım biraz, hepsinin farklı kalınlıklarda olduğunu göreceksin, neden olmuyor diye delireceksin. Ama olacak, yapa yapa hepsi aynı olacak. Ne kadar tekrar, o kadar güzel sonuç.

Alıştırma turu için zincir çekme videosu için buraya bir tık. Çektim de ne yapacağım deme, bileklik niyetine tak, ya da valizine tak, havaalanında tanıması kolay olur.

Başta demiştim ya, tığ tutuşunu annemden öğrendikten sonra ilk granny square motifimi video izleyerek yaptım. Yavaşlattım, baktım, anlamaya çalıştım, taklit ettim, farkettim ki yanlış örmüşüm söktüm, tekrar ördüm ve bir gayretle 25 taneye tamamlayıp bir yastık kılıfı yaptım.

Tekrar tekrar izlediğim o video burada.

Haydi istekliysen, küçük adımlarla, az ama öz malzeme ile başla. Denemelisin, öyle güzel bir terapi ki öğrenmek, öğrendikten sonra bol bol örmek.

Serinin bir sonraki yazısı, tığ işi terimleri ve yazılı bir motifi okuma hakkında olacak.

Sevgiyle kalın, renginiz bol olsun!


26 yorum

  1. Ezgicigim bu bilgiler çok değerli.Beni biliyorsun.Istekli ama yapamayan biriyim.Ilk fırsatta hobi dükkanına gidip söylediğin tarz iplik ve tığ alacağım ve makasta ��Şimdiden heveslendim.
    Emeğine sağlık.
    Sevgilerimi gönderiyorum ❤����

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnci'ciğim, inşallah işine yarar. Nasıl bir terapi anlatamam o yüzden seveceğine inanıyorum :)
      Aklına takılan herhangi bir şey olursa bana yazabilrsin..
      Kocaman sevgilerimle

      Sil
  2. Çok faydalı bilgiler olmuş. Zaten senin yaptıklarını görünce insanın öresi geliyor.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim <3 Çok mutlu oldum

      Sil
  3. Ne de güzel bilgiler vermişsin..Aynen öyle, Tulip tığ birazcık daha pahalı;ancak eli hiç acıtmayan da o :) Ben de ilk başladığımda ördüğüm tavşan kulağının biri büyük bir küçük olmuştu..Vazgeçmeyin sakın yeni başlayanlar, illa ki oluyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asla vazgeçmek yok :))) eheheh benim ilk yaptıklarımı görsen akıllara ziyan :))

      Sil
  4. Tığ önemli gerçekten de... Eskiden bir Tulip bilirdim şimdi Clover de çok güzel , set halinde aldım , bayılıyorum. Bir de tığ numaraları ülkelere göre değişiyor Ezgiciğim onu da yeni öğrendim ben 🙈Misal Amerika’da 2,5 mm. bulamadım onun yerine 2,75 aldım kalınlığı aynı gibi sanki - ya da kendimi öyle kandırdım- İyi ki örüyoruz değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle, clover ı duydum ama tığım var diye almadım. Belki birinde görürsem denerim :)

      Evet Kanada'da 2.5 göremedim, insanlara öneriyorum ama 2.75 var diyorlar. Eh benzerdir herhalde :) Ama o 0.25 beni etkliyor ya büyük olursa motif :))) Şaka bir yana iyi ki örüyoruz ve öreniyoruz <3

      Sil
  5. Yeni başlayan, başlamak isteyen herkes için harika bir kaynak ve çok güzel bir yazı dizisi fikri Ezgicim, bilgi ve detaylar da harika, tebrik eder çok öperim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya'cım benim çok mutlu oldum beğendiğine, yazılı motifi okumayı hazırladığım zaman, en çok seni düşüneceğim <3
      Kocaman sevgilerimle

      Sil
  6. Yanıtlar
    1. Bir tane daha vardı kıymetlim, kaybettim zannettim bugün ortaya çıktı :)
      Çok seviyorum çooook heel altın renkli olunca bayılıyorum <3

      Sil
  7. şahanesin ne diyeyim
    devam diyorum
    renklerine desenlerine bayılıyorum
    gönlüne emeğine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen de çoook şahanesin.
      Yüreklendirici yorumun için çok çok teşekkür ederim <3

      Sil
  8. İplik konusunda çok katılıyorum, ben zaten acemi bir örücüyüm bir de gazzal baby'nin ipiyle örmeye çalışınca ip bin parçaya ayrıldığı için örememiştim:( Yazı çok işime yarayacak, ellerine sağlık :)
    Bize de bekleriz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle, başlangıçta insanı soğutur yanlış ip tercihi :)
      İşine yaradığına çok sevindim, hoş geldin ve tabii ki ben de uğrayacağım.
      Sevgilerimle

      Sil
  9. Çok renkli bir yazı bayıldım! Ben de örmeyi çok severim. Bir de kanaviçeye merak saldım bu günlerde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :) Ahh kanaviçe de bir harika, bayılıyorum :)

      Sil
  10. Ne güzel olmuş, benim de aklımda vardı fakat çok zor gelmişti başlayamamıştım hiç. Cesaret verdi bu yazı bana, deneyelim bakalım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, ne mutlu oldum bir bilseniz :)
      Devamı gelecek, daha da gaz verecek baştan söyleyim
      Sevgilerimle

      Sil
  11. Aklıma küçüklüğümde ilk zincir çektiğim zaman aklıma geldi. Çektiğim zincirleri zarfa koyup teyzemw falan postalatıyordum :)

    YanıtlaSil
  12. Blogunuzu takipteyim bu da benim blogum bilgininpenceresi.blogspot.com bu arada tasarim mukemmel blogunuz harika

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, tabii ki uğrayacağım.
      sevgilerimle

      Sil
  13. Ezgi bu yaz başı yazlığa giderken annem çantama bir tığ ve ip sıkıştırdı -kendisi dantel gurusudur:))- bir kere bile elime alamadım desem..bol bol kitap okudum, yüzdüm ve film izledim:))

    Belki yanımda senin gibi bir arkadaş olsaydı daha istekli olabilirdim.
    Ya da belki zamanı gelmemiştir;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dantel gurusu, süper :)))
      Oh iyi yapmışsın boşver keyfini çıkar.

      Ah, ben olsam şunu da örelim bunu da örelim diye gaza getirirdim seni :)

      Sil

© Ezgi. Made with love by The Dutch Lady Designs.