15 Şubat 2019 Cuma

ATIKSIZ YAŞAM MEYDAN OKUMA #15 - 28 DAY BLOG CHALLENGE DAY #15




Bütün gece ders çalışmak dışında herşeyi yapmış bir öğrenci gibiyim. Öğlenciymişim de öğlen okul başlayana kadar ödevimi bitirmem lazım sanki..
Şaka bir yana, bu soru ne çabuk geldi, oysa benim aklımda çok şahane bir fikir vardı araştırmak için ama bugün hayatta yetiştiremem... 

Zaten hali hazırda biraz üstüne araştırmış, fakat yazmadığım bir konudan bahsedeyim istiyorum...

Zero Waste, kelimesi kelimesine türkçe çevirisi Sıfır Atık, benim anladığım ise;  atıksız yaşam. 


Peki nedir bu Zero Waste akımı, dünyaya atık bırakmadan yaşamak.
Malum insanoğlu olarak ürüyoruz, üredikçe kalabalıklaşıyoruz, kalabalıklaştıkça da tüketip bolca kirletiyoruz. 

Yanlış anlaşılma olmasın tabii ki çoğalacağız ama bu dünyayı hunharca pisleteceğimiz anlamına gelmemeli.. Düşünsene, bir bebek bile anne babası sayesinde ne kadar atık bırakıyor dünyaya, altındaki bezinden ıslak mediline kadar.

Ya da biz yetişkinler, rahatlık ekonomisine ne kadar da katkı sağlıyoruz. Sürekli mutfak bezi mi yıkayacağım kopar bir havlu kağıt, ya da streç filmi bol bol kullan o da yetmedi mi ? sudan ucuz yeşil süngerleri kirlendikçe at.. 





Farkında değiliz ama bir kişi bile o kadar çok atığa neden oluyor ki.. WWF yayınladığı plastik atıklarla ilgili fotoğrafları görmeyen kalmamıştır herhalde. Görüyoruz, üzülüyoruz peki bir şey yapıyor muyuz ? Asıl önemli nokta bu. 

Ne demiş Lao Tzu; "Binlerce kilometrelik bir yolculuk bile tek bir adımla başlamak zorundadır. "

Bir şeyi alışkanlığa dönüştürmek kolay olmuyor ama o yolda atılan ufacık bir adım bir fark yaratmaya yetebiliyor.  Ardından gelen ama'ları duyabiliyorum, bir tek benim adımımla mı değişecek herşey ?  Dünya ne kadar kalabalık diyor o ama'lar, çünkü rahat olanı bırakmak o kadar da kolay değil. Bunu rahatlıkla söyleyebilirim kendimden biliyorum. 

Çocuklarımıza, onların çocuklarına bunu borçluyuz, gelecek nesil bizim verdiğimiz kararlarla şekilleniyor.. 

Bugün minik adımlarla başlayabiliriz.. 

Bir kaç öneri ile atıksız yaşama başlangıç.. 

1. Bez torba, file : Plastik torbalar artık Türkiye'de de ücretli, bir çeşit zorunluluk oldu, iyi de oldu. 

2. Matara, cam şişe : Her susadığında plastik şişe satın almak yerine suyunu yanında taşıyabilirsin. 

3. Çatal Bıçak : Yanlış okumadın, çantana atacağın çatal bıçak, plastik çatal bıçak kullanmanı engelleyebilir. 

4. Kendi kahve termosunu yanına al : Türkiye'de kahve kültürü çok yaygınlaştı. Her gün bir kahve alsan 30 tane kağıt bardak çöpü çıkarırsın bir ayda. Ama termosunu verip kahveni ona doldurtabilirsin ki bu atıksız yaşam için büyük bir adım olur.

5. Meşhur üstü yeşil mutfak süngerlerimizin yerine kendimiz yıkanabilir güzel birşey örebiliriz : Ben hatırlıyorum eskiden annem tül perdeden parça kullanırdı bulaşık yıkarken, hemen ufak bir parça örebiliriz, öremiyorsan da bir tanıdığına ördür iki üç tane, yıka yıka kullan..

6. İçeceğinin yanına pipet alma : Yok arkadaşım ben pipetsiz içemem dersen onların da metal olanı var, satın al kendininkini yanında taşı..

7. Poşet çay alma : Ülkemizde her çay açıkta satılıyor çok da güzel metal kıskaçlı süzgeçler var, onlarla demle çayını..

8. Banyo lifi ör : Herkesin bir örgü lifi olmuştur bu hayatta, neden şimdi plastik olanları kullanıyoruz ? Vücudumuz için daha mı sağlıklı sanki. Ör ya da bilen birinden rica et..

9. Daha az havlu kağıt kullan : Elini havlu kağıda atarken düşün, başta en az seviyeye indir belki tamamen hayatından çıkarırsın. Nasıl mı ? Daha fazla bez kullan, yıkarsın mis gibi olur.

10. Al bir metre amerikan bezi kese dik : Gerçekten, farklı boylarda keseleri elinde bile dikersin, akşam dinlenirken çok da güzel dikilir. Açıkta aldığın kuru bakliyat, çerez ya da sana plastik torba ile sundukları her şeyi kendi kesenle alırsın eve gelince de hop cam kavanoza geçirirsin. Fırından ekmeğini bile kendi ekmek kesene koyabilirsin, plastik senin misler gibi yıkayıp kullandığın kesenden daha mı hijyenik sanki ?

İşte böyle 10 minik adımla uzun bir yol alabiliriz. Denemeye değer...

Sevgiyle kalın,


33 yorum

  1. bu ara ciddi anlamda dikkat ediyorum böyle şeylere. umarım herkes de bir farkındalık olur

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah diyorum ve ilginiz beni mutlu etti diyorum

      Sil
  2. Harikasın
    Bu arada biz çevre bakanlığı olarak sıfır atık en önemli işimiz oldu
    Umarım senin bu yazınla da bilinç artar
    Çok bilgi verici öneri içeren faydalı bir yazı olmuş
    Yüreğine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çevre bakalığının destek verdiğini duymak mutluluk verici,
      Çok teşekkür ederim
      Sevgilerimle

      Sil
  3. Cok guzel bir yazi olmus Ezgi,bu konuda hassas insnalari gercekten seviyorum.ne kadar dikat etmeye calissam da banyo lifini nedense hic dusunmemistim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Sibel, çok teşekkür ederim.
      Hemen bir lif yapalım sana

      Sil
  4. Ezgiii, bayılarak okudum yazını.
    Ben de uzun zamandır çabalıyorum, umarım devamlı ve kalıcı olur. Şahsım adına çok teşekkür ederim bu faydalı yazı için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, herkes biraz dikkat etse çok şey değişeceğine inanıyorum.
      Dikkatin beni mutlu etti

      Sil
  5. Çok güzel bir yazı, uygulanabilir de. Paylaşım için sağol Ezgi

    YanıtlaSil
  6. Hepsi uygulanabilir öneriler. Biz çok kötü davrandık doğaya. Yeni nesil çok daha bilinçli geliyor. Paylaşım için teşekkürler Ezgi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah doğayı ne hale getirdik çok üzülüyorum inşallah bilinçel toplarız durumu
      Rica ederim sevgilerimle

      Sil
  7. Böyle yaşayan bir hatunun videoaunu izşemiştim bi yıllık atığı bir cam kavanozu dolsurmamıştı

    YanıtlaSil
  8. Ne güzel bir farkındalık yazısı olmuş.

    YanıtlaSil
  9. Bugün okuduğum en iyi ve herkesin bilmesi gereken yazıydı. Şu bilince sahip insanlar olsa hep keşke

    YanıtlaSil
  10. Bilinçlendirme yazısı diye buna derim.Hunharca tüketiyoruz ve sonrasını hiç düşünmüyoruz. Geri dönüşümde yok denecek kadar az.Almanyada çöpler bio,karton _kağıt, cam,normal çöp, plastik şeyler olarak ayrılıyor. Evimizde bir kactane çöp kutusu var.Oyle kafamıza göre ev çöplerinizi atmıyoruz. Yemek mi yendi,elma mı doğradım çöplerin bio çöpüne atıyorum.Herkes bu şekilde kullanıyor ve geri dönüşümünden yaralanıyor. Poset yok denecek kadar az
    Zaten yıllardır parayla satılıyor. Ben kumaş poşet kullanıyorum.Eger poşetimi unuttuysam kağıttan yapılanları kullanıyorum.Umarim bir çok kişi ve ülke bu konuda artık daha duyarlı ve sağduyulu olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim İnci'cim, dikkatin beni çok mutlu etti.
      Almanya çok dikkatli bu konuda..

      Sil
  11. Ben de buaralar bu konu üzerinde baya araştırma yapıyorum.Kompost olayını yazdım hatta.Bu maddeler de uygulanmaya başlandı bile :)

    YanıtlaSil
  12. Tam benlik, çok güzel yazmışsın. Önümüzdeki yıldan itibaren (yanılmıyorsam) Avrupa`da plastik çatal bıçak, pipet vs. yasaklanacak. İyi bir adım. Tertemiz görünen deniz suyu bile incelendiğinde plastiğe rastlanıyor. Çok geç kalındı bazı şeyler için ne yazık ki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler Semi, bence harika bir şey..
      Zaten devlet yaptırım yaptığı anda aslında çok kolay olacak ama nerde..

      Sil
  13. Harikasın, hem dikkat çektiğin konu çok önemli hem de önerilerin günlük hayatta uygulanabilir, yaşa Ezgi :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Mübecel, çok teşekkür ederim. Bu kadarını uygulayabilsek bile birşeyler değişir...

      Sil
  14. Çok haklısınız, bunları not almalı ve uygulamalı. Sevgiler 🍀

    YanıtlaSil
  15. Ah o çöp olayını geçtim zaten...

    YanıtlaSil
  16. Çok değerli bir liste olmuş tebrik ediyorum seni.
    Genç nesil genelde kolaya kacar siz duyarli gencleri tanıdıkça sizlerle gurur duyuyorum.

    YanıtlaSil
  17. 1-2 ve 4 halihazırda yaptıklarımdan. Ama diğer maddeleri bende hayatıma yerleştirmeye çalışacağım. Pipet zaten kullanmam ama Oytuna bunu salık verebilirim ♥

    YanıtlaSil
  18. Çok doğru bilgiler. Bende suyumu ve kahvemi yanımda taşıyanlardanım :)

    YanıtlaSil
  19. ''Gerek iş yaşantısında gerek okulda, karton ya da plastik bardaklar kullanabiliyoruz fakat bu çevremiz için iyi bir alışkanlık değil ne yazık ki. Çünkü kahvemizi ya da çayımızı plastik ya da karton bardaklarda içmek bizi ‘’Kullan-at’’ bir yaşam tarzına götürebilir. Bu nedenle, çevreye zarar vermeyen alternatiflere yönelmek bizler için daha doğru olacaktır.'' 💚 Atıksız yaşam hakkındaki blog yazıma https://www.tarz2.com/atiklarimizi-nasil-azaltabiliriz linkinden ulaşabilirsiniz. 🙏 Keyifli okumalar dilerim. 🙏

    YanıtlaSil

© Ezgi. Made with love by The Dutch Lady Designs.