5 Kasım 2018 Pazartesi

GÜZEL BİR GÜN / ONE FINE DAY




Öyle güzeldi ki bugün,  durmak bilmeden kumaştan, yünden, aklımıza gelen fikirlerden konuşup, şahane atölyeleri gezip bol bol fotoğraf çektiğimiz bir gündü Derya ile.. Ankara'nın bilmediğim ve bir o kadar da görüp sevdiğim yerleri ile tanıştım. İzmir 'de Kemeraltı'nı, İstanbul'da az çok Kapalıçarşı'yı bilirim ama bunca zamandır Ankara bu yüzünü bana göstermemiş. Belki de hiç tanıdığım ya da geçmiş bağım olmadığındandır.. Ama geç olsun güç olmasın dedim ve çok tatlı kumaşçılar tanıdım.


Kumaşlara dokunmaya, özelliklerini öğrenmeye, dokularını hafızamda tutmaya bayılıyorum. Daha çok öğrenmek için herşeyi sormak istiyorum. Şansımıza da bizimle sohbet etmeyi seven esnaflarla karşılaştık.

İlk girdiğimiz 3 kişinin zar zor sığdığı ama tepeleme kumaşla dolu dükkanının içinde gözüm hemen bir kumaşa takıldı, ilk vuruşta aşk gibi.. Metresi biraz pahalıydı, almadım ama aklımda.. Görmek ve dokunmak isteyince esnaf abimiz hemen iki ipucu kelime söyledi; " İkat ve Rıfat Özbek "

Eğer beni çekiyorsa vardır bir sebebi diyerek, eve gelir gelmez hemen araştırdım.
Rıfat Özbek koleksiyonundan

"İKAT, bir boyama tekniğinden türeyen motiflere verilen ad. Dokumadan önce su geçirmeyen ve neme karşı gelebilen bir maddeyle hazırlanan çözgünün belirli aralıklarla sıkıca kapatılmasıyla uygulanan bir boyama tekniği. Bu teknik en sık Arjantin, Ekvator, Bolivya ve Türkiye'de
kullanılıyor. "

Peki Rıfat Özbek kimmiş ? 80 ve 90'larda dünya modasında Oz büyücüsü olarak bilinen,  Prenses Diana'dan Cher'e, Madonna'dan Janet Jackson'a kadar birçok ünlüyü giydirmiş ünlü bir modacımız. Rıfat Özbek açtığı Yastık markası ile de İkat'ın ününe ün katmış.




Pilavoğlu Han'da gezinirken atölyelere içimiz giderek bakakaldık, ne de güzel yerlerdi üretmek için..

Gezdiğimiz ikinci kumaşçıda da pazen diye bildiğimiz kumaşın geçmişini öğrendik.. Azra Akın'ın dünya güzeli olduğu yarışmada Cemil İpekçi'nin tasarladığı elbisenin kumaşının pazen olduğunu bilmezdim mesela.. Ve o kumaşın üzerindeki desenin adı da Horoz kuyruğuymuş.

Aslında biz halk dilinde o tarz kumaşların hepsine pazen diyormuşuz ama Divitin ve Pazen olmak üzere iki çeşidi varmış. Aradaki fark ise pazen daha seyrek dokunmuşken, divitin daha sık dokunmuş tok bir kumaşmış.




Bundan çok değil bir yıl önce yurtdışında ne kadar güzel kumaşlar var bizde yok diye hayıflanırdım.
Şimdi el tezgahında dokunmuş işlemelik kumaşları, ipekleri, çeşitli geleneksel kumaşları tanıdıkça onlara dokunduğumda aldığım hissi başka hiç birşey vermiyor.. Ev gibi.. Belki de gidecek olmamın yarattığı hisle bizim olanı da yanımda götürmek istiyorum. En azından elimden geldiğince gittiğim yerde yaptıklarımda bizim ülkemizden parçalar olsun istiyorum.

Derdim, bizim olanı yaşatabilmek, sahip çıkmak, daha fazla öğrenmek...

Oradan kanaviçeler, yastıklar el yapımı yorganlarla dolu başka bir yere geçtik. Fikirler edindik, ilham aldık, güzel kanaviçeler bulduk.





Sayısız kanaviçe parçalarla dolu başka bir dükkanda bu kadar el işini nasıl bulduklarını, köylerde kadınların yeni bir nevresim ya da battaniye karşılığında el emeklerini değiş - tokuş yaptıklarını öğrendik. Onlar modern ürüne ne kadar meraklıysa Derya ve ben de tam tersine el emeğine, geçmişten gelene meraklıyız.

El emeğinin en güzeli; israf ederek değil, elinde olanı değerlendirerek ortaya çıkarılandır dedik ve bir sürü fotoğrafla bu günü hafızalarımıza kaydettik.. 
Yine ilham dolu bir görüşmeden sonra bakalım ortaya neler çıkacak..
Güneşli ve üretimi bol günler...







34 yorum

  1. Ezgicim, güzel çalışma olmuş.Kalemine yüreğine objektifine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim sevgili Sibel :)

      Sil
  2. Benim oralardaymişsınız Ezgi . En sevdiğim, en çok dinlendiğim yerler.
    Bir kumaşçı var ki, gitmemişsiniz. Gitseniz anlatırdı kendini uzun uzun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tülin'cim gerçekten çok güzel yerler. İzmir kemeraltı, basmane, kadifekale civarlarına benzettim :)
      Doğrudur hepsine gitmemiş olabiliriz.

      Sil
    2. Gideriz bir gün, sen gitmeden belki :(

      Bu arada bugün Şık Düğme den cüzdan aparatı aldım :)

      Sil
    3. İnşallah <3

      O şahane yakında deneyebilirsin :)

      Sil
  3. Ne güzel yerlermiş oralar. Kumaşları keşfetmene çok sevindim. Dokusunu hissetmek önemli. Ruhuna dokunmak lazım kumaşların. O zaman ortaya daha güzel işler çıkıyor. Mesela pazenle dikilen bir kıyafetin yansıttığı duruş ile ipekle dikilen birebir aynı kıyafetin duruşu arasında dağlar kadar fark vardır.
    Ne güzel yeni şeyler keşfetmek.
    Keşiflerin daim olsun. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yasemin'cim, kesinlikle ham maddeyi öğrenmek en sevdiğim. Hikayesi oluyor böylelikle..
      Hepimiz için inşallaj.
      Kocaman sevgilerimle

      Sil
  4. Kumaşların kokusunu duydum sanki nasıl güzel bir günmüş gerçekten fotoğraflar da harika hele o gramofonlu karenin güzelliği mest etti❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgi'cim ah buralarda olsan senle de giderdik ne de güzel olurdu. Bir çay içip sohbetleşirdik <3

      Sil
  5. Hem Derya, hem senin, üzerine bir de böyle bir çarşı gezmesi ballı kaymak olmuş. Çok sevindim keyifli bir gün geçirmenize. Ne çok benzer duygu paylaşıyoruz dedim sonra. Var olun kızlar...<3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ece'cim ballı kaymak çok tatlı bir ifade olmuş, gülümsetti beni 3

      Sen de var ol :) Birtanesin sevgilerimle

      Sil
  6. Bu güzellikleri bize aktardığın için sağol. Artık kumaşçı bulmak zor bizim buralarda, pzeni izmire gittikçe kemer altından alırım ben mesela...
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok olup gitmesinler heryerde bu güzellikleri bulabilelim hep ..
      Ama Kemeralti da canımdır.
      Sevgilerimle

      Sil
  7. Ezgicim çok keyifli bir gündü gerçekten, hafızamda kalacak dolu dolu ve hep hatırlamak istediğim, çok teşekkür ederim... Öpücüklerle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya'cım kesinlikle benim de öyle <3
      Kocaman sevgilerimle

      Sil
  8. Derya ile birlikte gezmelerinize hayranım, eminim çok zevkli geçiyordur...
    Ankaralıyım bak ben de ama siz bana Ankara'nın çok farklı bir yüzünü gösteriyorsunuz her seferinde... İlk geldiğimde memleketime size de bir ceee diyeceğim habeirniz olsun :)
    Öpüyorum ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. A bak ben senin Ankara'lı olduğunu bilmiyordum.. Ne güzel olur bir ceee demen :)
      Kocaman sevgilerimle

      Sil
  9. Okurken mest olmamak, hayran kalmamak mümkün mü? En güzeli el emeği ve o emeği gözle görüp dokunabiliyor olmak bence de..
    Fotoğraflar da bir harika <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tatlım benim teşekkür ederim. Çok tatlsın.
      Sevgilerimle <3

      Sil
  10. Merhabalar Blog Takip Etkinliğinden Geldim. TATİPTEYİM.

    https://kadincada.blogspot.com/

    Sizi de bloğuma beklerim. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, hoş geldiniz.
      Tabii ki uğrayacağım .
      Sevgiler

      Sil
  11. rıfat özbeeeek pek severiiims :)

    YanıtlaSil
  12. Canım. Fotoğraflara bayıldım. Bu fotoğrafları profesyonel makine ile mi çekiyorsun. Zira çok güzeller.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :) Evet canon 70d kullanıyorum.. Beğendiğine sevindim

      Sil
  13. aslında hiç ilgimi çeken bir konu değil fakat fotoğraflara bayıldım. sonuna kadar da okudum. tebrik ederim. artık ilgimi çekiyor konu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlgini çekmemesi üzerine okuttuysa daha bir sevindim :) Teşekkür ederim
      Sevgilerimle

      Sil
  14. büyük keyifle okudum. harika fotoğraflar sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldin :) Çok sevindim, peki artı yazmaya başladın mı kurtardın mı blogu ?

      Sil
  15. İstanbu'la gelirsen mutlaka seninle tanışmak bir günü birlikte geçirmek ve fotoğraf çekimi yapmak istiyorum seninle güzel insan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok tatlısınız :) İnşallah neden olmasın belki bir gün kesişir yollarımız :)
      Sevgilerimle

      Sil
  16. Ne güzel yerler, ne güzel resimler 🤗

    YanıtlaSil

© Ezgi. Made with love by The Dutch Lady Designs.